onsdag 15 maj 2013

Fungerar ett samhälle som kräver tillväxt?

Nedanstående video är starkt rekommenderad eftersom den så tydligt bevisar att det inte är politikerna i parlamenten som kommer genomföra de avgörande förändringarna som krävs för ett hållbart samhälle (precis som allas vår storherre Cornucopia? har påpekat tidigare) utan civilsamhället med människor på gräsrotsnivå. Precis som det påpekas i videon så kan politikerna mycket väl vara medvetna om problemen med evig tillväxt och att den måste komm till ett slut, men bara inte under "min" mandatperiod. Slutet på tillväxten kommer nämligen innebära kännbara ekonomiska problem som helt enkelt är för kostsamma för att merparten av väljarna skall kunna acceptera dem. Det bästa för miljön är naturligtvis stagnerade tillväxt. Det mesta annat är bara "greenwashing" och avlatsbrev. De flesta väljarna är nog beredda att verka för en bättre miljö, men bara till ett visst pris. Merparten ryggar nog tillbaks när de får se den riktiga prislappen som gör gällande att det minsann inte räcker att sopsortera - vi måste även gå tillbaka till 80-talets tillväxtnivå. Fram med sosse-containern Volvo 740.

Få företag talar om att anpassa sig till en värld där tillväxt är negativ. Ett av dem som dock gör det och som jag imponeras av är Polarbröd. Styrelseordförande Anna Borgeryd, som även skriver bloggen Wood & Blue, medverkar här.



Videon ger enligt mig fullödiga argument till varför det är blankröst i valet som gäller och inget annat.

Jag vill även be om ursäkt till mina läsare för det stora uppehåll som jag har haft i mitt bloggande. Detta beror på ett antal omständigheter som jag förmodligen kommer att få anledning att skriva om snart.

1 kommentar:

  1. "Videon ger enligt mig fullödiga argument till varför det är blankröst i valet som gäller och inget annat."

    Vad är det som får dig att tro att politikerna bryr sig om hur många som röstar?

    En blankröst är i mitt tycke det sämsta alternativet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...